Drammen keeperakademi
- en utviklings arena for keepere fra 8 - 17 år.

Hvorfor lage et keeperakademi ?

- Økonomisk gunstig for klubbene
- Skape et keepermiljø på tvers av klubb grenser - Skape et unikt miljø for keepere hvor keepere føler at de blir ivaretatt.
- Gjennom systematisk og differensiert trening sikre god utvikling for keepere.
- Gjennom samarbeide sørge for at keeperne til en hver tid har gode trenings fasiliteter og gode keepertrenere.
- Skape et godt læringsmiljø for klubbtrenere som ønsker å lære om trening av keepere.

Hvilke treningsmuligheter kan vi tilby?

.
- Gode treningsmuligheter i Talentgården hele året.
- Muligheter for bruk av ballkanon (kommer kanskje i 2020).
- Treningsgrupper fra 8 - 17 (19) år.
- Egne jentekeepergrupper, når det er mulig.
- Individuelle egentrening program.(ikke mulig i øyeblikket)
- Faste keepertrenere
- Utviklings arena for trenere fra samarbeids klubber som ønsker å lære om keepertrening.

.
Ønsker dere å inngå som partner i DKA - ta kontakt med oss!

Sakset fra BFK/NFF ved Håkon A. Grøttland

Tekst: Håkon Andre Grøttland
Publisert: 6. mai 2013

Hver fredag samles det i snitt ca 60 keepere i alderen 8 – 17 år på Gulskogen Kunstgress. Ledet av Drammen Keeper Akademi. Siden oppstarten i 2004 har akademiet vokst for hvert år, og trolig er de nå landets største når det gjelder antall keepere som blir påvirket ukentlig.

«Målet har hele veien vært å skape et keepermiljø på tvers av klubbgrensene», sier hovedansvarlig for keeperakademiet Even Jokstad. «Et miljø hvor keeperne føler seg ivaretatt og sett». Og ivaretatt og sett blir de i aller høyeste grad. Keeperakademiet har totalt ti keepertrenere som bidrar inn mot de unge keeperne. Alt fra Rolf Morten Holm som i en mannsalder har jobbet med unge keepere i Buskerud, til Herman Rhoden, A-lagskeeper på Strømsgodset.

Keeperakdemiet skal være et lavterskeltilbud, forklarer Even Jokstad. «Uansett bakgrunn, ferdighet. Vi tar imot alle som synes det er gøy å stå imål»!» Vi differensierer ut i fra alder og ferdighet. Vi har en egen barnegruppe med fokus på lek og læring av basisferdigheter. En egen kretslagsgruppe i samarbeid med Buskerud Fotballkrets, samt en utfordrergruppe». «Utover dette, så har vi de siste årene også gjort grep for å rekruttere flere jenter. I samarbeid med Buskerud Fotballkrets og NFF har vi opprettet prosjektet «flere jenter i mål». Her har vi 8 utvidede samlinger kun for jenter» forteller Even Jokstad.

De siste årene har det kommet opp flere unge lovende keepere i Drammen. Blant annet Lars Cramer, Hermann Rhoden og Eirik Johannesen som alle har aldersbestemte landskamper. Alle tre har fått ukentlig påvirkning gjennom Drammen Keeperakdemi.

Keeperakademiet har sin hovedbase i Talentgården på Sundland, i  oppvarmet hall hele året. For nærmere informasjon: Se hjemmesiden til Drammen Keeperakdemi: http://drammen-ka.idrettenonline.no/

"Vi gir ett tilbud til alle som ønsker å stå i mål"

Drammen Keeperakademi har siden oppstarten i 2004 hatt som misjon å inspirere og utvikle flest mulig unge keepere.

Tekst: Håkon Andre Grøttland

Publisert: 6. mai 2013